Ford Fiesta – wersje silnikowe i historia modelu
Samochody typu hatchback od kilkudziesięciu lat posiadają mniejszą lub większą popularność na rynku motoryzacyjnym. Są to bowiem niezwykle uniwersalne auta, które co prawda najlepiej sprawdzają się w mieście, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrać się nimi na dłuższe wojaże, w szczególności, jeżeli mówimy tu o segmencie C. Choć Ford Fiesta plasuje się klasę niżej, bez wątpienia jest to naprawdę solidne auto, które nie bez powodu znalazło uznanie na całym świecie. Jak prezentuje się historia tej konstrukcji oraz jakie silniki jesteśmy w stanie znaleźć w autach z najnowszej generacji Fiesty?
Ford Fiesta – historia modelu
Ford Fiesta posiada naprawdę ogromną historię, czego niektórzy mogą nawet nie wiedzieć. Pierwsze samochody osobowe z tej linii modelowe za niedługo osiągną bowiem wiek pięćdziesięciu lat, gdyż pierwsza generacja Fiesty zadebiutowała na rynku w 1976 roku. Samochód ten był projektowany całkowicie pod rynek europejski, stąd dość specyficzna bryła i wygląd niczym inne auta osobowe typu hatchback z lat 70. i 80. XX wieku.
Auto było produkowane wyłącznie w Europie – w hiszpańskim Almussafes, w brytyjskim Dagenham oraz w dwóch niemieckich fabrykach – w Kolonii i Saarlouis. Było to auto naprawdę przystępne cenowo, a wrażenie robić może fakt, iż auto doczekało się nawet usportowionej wersji. Z naszej perspektywy zaskakiwać mogą bardzo małe rozmiary pierwszej Fiesty – 3565 mm długości, 1567 mm szerokości oraz 1360 mm wysokości. Nawet obecne auta klasy A, poza Smartami, cechują się większymi gabarytami. Tymczasem Fiesta klasyfikowała się do segmentu B.
Druga generacja Fiesty była tak naprawdę głęboko zmodyfikowaną wersją Fiesty I i dopiero trzecie wcielenie, które zadebiutowało w 1989 roku, wniosło w wygląd i technikalia modelu trochę świeżości. Od tej pory każda kolejna Fiesta zmieniała się nie do poznania względem poprzednika, choć trzeba przyznać, że bardzo szybki rozwój pod względem designu zwolnił nieco wraz z premierą piątej generacji modelu.
Aktualnie w produkcji znajduje się siódma już generacja Forda Fiesty, która nadal być może nie jest największa, lecz pod kątem rozmiarów o wiele bliżej jest jej już do segmentu B niż A, a w przypadku tego konkretnego modelu jest to spory postęp. Warto również dodać, iż obecnie Fiesta sprzedawana jest wyłącznie na Starym Kontynencie.
Ford Fiesta – silniki
Samochody z siódmej generacji posiadają niezwykle obszerną gamę silnikową, która zmienia się tak naprawdę z roku na rok. Z tego też względu postanowiliśmy skupić się na jednostkach, które mamy okazję znaleźć w wersji poliftowej. Jej premiera odbyła się w zeszłym roku. W najnowszej Fieście nie uświadczymy żadnej alternatywy dla jednostek spalinowych. Jedyną opcją jest zakup tak zwanej miękkiej hybrydy, która po liftingu oferuje moc 125 koni mechanicznych. Poza tym mamy również dostęp do turbodoładowanego silnika o pojemności jednego litra i mocy 100 koni mechanicznych, a także wolnossącego 1.1, który posiada moc rzędu 75 KM. Nie można jednak pominąć sportowej wersji Fiesta ST. Znajdziemy tam turbodoładowany silnik 1.5, którego moc wynosi 200 KM.